Już pięć lat minęło odkąd przeprowadzaliśmy pierwszą rekrutację do klasy dwujęzycznej w naszej szkole. Od tego czasu kolejni kandydaci do oddziału dwujęzycznego co roku przystępowali do testu predyspozycji językowych. Obejmował on zarówno znajomość języka angielskiego, jak i indywidualne predyspozycje w zakresie nauki języków obcych.

Zajęcia prowadzone dwujęzycznie to obecnie matematyka, fizyka oraz geografia, a od przyszłego roku szkolnego również wiedza o społeczeństwie i biologia.

Zajęcia z języka angielskiego realizowane są w wymiarze 5 godzin tygodniowo, co zdecydowanie pomaga w rzetelnym przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty. Ale nie tylko o to chodzi w klasie dwujęzycznej. Uczeń zdobywa tu wiedzę z przedmiotu nauczanego dwujęzycznie i języka angielskiego jednocześnie. Zajęcia prowadzone są w języku polskim i angielskim, w zależności od umiejętności i możliwości uczniów. Materiały dydaktyczne na wszystkich zajęciach dwujęzycznych to zarówno polskie podręczniki, jak i źródła w języku angielskim. Dzięki tej metodzie każdy uczeń pracuje na swoim poziomie językowym i rozwija się we własnym tempie.

Większa liczba godzin przeznaczona na naukę języka daje uczniom również poszerzania swojej wiedzy na temat krajów anglojęzycznych podczas lekcji kulturowych. Ponadto podczas zajęć często oglądamy filmy w wersji oryginalnej i korzystamy z gier językowych, dzięki którym uczniowie są bardziej zaangażowani i zmotywowani do pracy.

Od początku istnienia oddziałów dwujęzycznych w naszej szkole nauczyciele i uczniowie podejmowali szereg aktywności, które miały na celu łączenie komunikacyjnego podejścia do nauki języka z rozszerzaniem wiedzy na temat krajów anglojęzycznych. Rozmaite przedsięwzięcia, w których uczestniczyli nasi uczniowie dały im możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce. Wśród najważniejszych wymienić należy:

  • Projekty eTwinning – uczniowie klas dwujęzycznych biorą udział w różnorodnych projektach międzynarodowych. Wymieniają się listami, broszurami, mapami regionu z uczniami szkół w innych krajach. Oczywiście cała korespondencja odbywa się po angielsku.
  • Warsztaty z native speakerami – najlepiej nauczyć się akcentu od osoby, której język angielski jest językiem ojczystym. Dlatego dajemy możliwość naszym uczniom kontaktu z rodzimymi użytkownikami języka angielskiego, chociażby organizując dodatkowe zajęcia w szkole lub zabierając uczniów na warsztaty.
  • Gazetka szkolna „The News Corner” – jest to gazetka wydawana w formie elektronicznej, zbiór krótkich informacji w języku angielskim na temat ostatnich, najciekawszych wydarzeń w naszej szkole czy na świecie. Redagowaniem treści artykułów zajmują się głównie uczniowie klas dwujęzycznych we współpracy z anglistami.
  • Wycieczki zagraniczne – uczniowie naszej szkoły mieli okazję wykorzystać zdobytą wiedzę podczas wyjazdu do Wielkiej Brytanii. Zwiedziliśmy już dwa z czterech krajów należących do UK, Anglię i Szkocję. Podczas wyjazdów uczniowie mieszkali u brytyjskich rodzin, dzięki czemu ćwiczyli komunikację językową. Z niecierpliwością czekamy na kolejną wycieczkę, tym razem być może do Walii…
  • Angielskie Kino Zimowe – podczas popołudniowych spotkań oglądaliśmy filmy w oryginalnej wersji językowej – angielskiej, zarówno w wersji brytyjskiej, jak i amerykańskiej. Przy okazji relaksowaliśmy się po ciężkim dniu w szkole, rozgrzewaliśmy się zimową herbatą, wspólnie przyrządzaliśmy gofry lub jedliśmy pizzę.
  • Thanksgiving – lekcja dotycząca bardzo ważnego dla Amerykanów dnia – Święta Dziękczynienia, odbyła się w Centrum Aktywności Fabryczna 3 w Markach, gdzie uczniowie mieli okazję przy pysznej herbatce i pieczonych jabłkach dowiedzieć się o genezie święta i poznać nowe słownictwo.
  • Halloween – kolejne popołudnie, a raczej wieczór, spędzony w szkole. Uczniowie klasy dwujęzycznej przebrani w mroczne stroje halloween’owe mieli 30 min. na wydostanie się z „escape roomu”, cała zabawa odbywała się w świetle świec. Chociaż Halloween w Polsce traktujemy z przymrużeniem oka, to dla klasy dwujęzycznej spotkanie stało się dobrą okazją do zdobycia informacji o tym święcie oraz do utrwalenia gramatyki i słownictwa.

Można by jeszcze wymieniać, ale należy pamiętać, że klasa dwujęzyczna to jednak przede wszystkim codzienna styczność z językiem angielskim. A jak wiemy doskonale, systematyczna nauka to klucz do sukcesu. Practice makes perfect!

Magdalena Leszczyńska
Emil Jasiński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.