14 i 15 marca na lekcjach matematyki uczniowie klas 4, 5 i 7 odwiedzili wirtualne Muzeum Liczby Pi, czyli escape room matematyczny. Tak jak w prawdziwych pokojach zagadek, aby rozwikłać tajemnice każdej
z historii, musieli użyć swojej spostrzegawczości i umiejętności logicznego myślenia.

Pierwszym zadaniem młodych detektywów było odnalezienie skradzionych eksponatów, czyli portretów pi-celebrytów. Rozwiązując zagadki, uczniowie poznawali wybitnych matematyków, takich jak:

  • Archimedes – ten uczony podjął się próby oszacowania wartości liczby pi, Liczba π zwana jest ,,stałą Archimedesa”;
  • Sir William Jones – wprowadził symbol π na pi;
  • Leonhard Euler – rozpropagował symbol π;
  • Ludolph van Ceulen – na jego cześć liczba π została nazwana ,,ludolfiną”.

Kolejną zagadką, z którą uczniowie „Piątki” doskonale sobie poradzili, było odkrywanie historii kolejnych przybliżeń tajemniczej liczby. Zapisy historyczne nie mówią jasno o tym, kto pierwszy „odkrył” pi lub próbował obliczyć jej wartość. Wiemy natomiast, że niektóre starożytne cywilizacje — Babilończycy, Egipcjanie, Grecy i Chińczycy — próbowały na różne sposoby badać tę liczbę. Obecnie do obliczania kolejnych przybliżeń liczby pi używa się zaawansowanych technologicznie komputerów.

W ostatnim pomieszczeniu uczniowie rozwiązywali sudoku, oczywiście z obrazkami przedstawiającymi liczby pi. Ostatnią atrakcją lekcji było wysłuchanie najpiękniejszej melodii świata – dźwięku liczby pi. Rozwinięcie dziesiętne liczby pi zoperacjonalizowano na język muzyki, przypisując poszczególnym dźwiękom wartości liczbowe i dodając harmonię w dolnych rejestrach.

To była wspaniała lekcja. Uczniowie, niezależnie od wieku, chętnie wzięli w niej udział i przy tym świetnie się bawili.

przyg. K.Winiarska-Jaroć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *