W ostatnim czasie nasze przedszkole realizowało Mały Wujcio zapoznał dzieci z pięcioma legendami (o Bazyliszku, o Lechu, Czechu i Rusie, o Warsie i Sawie, o Smoku Wawelskim oraz o pierścieniu św. Kingi) oraz zabrał w podróż do dwóch ważnych polskich miast – Warszawy i Krakowa. Każda legenda wiązała się z tajemniczą kopertą, w której ukryte były zagadki i zadania do wykonania.
Pierwsza legenda dotyczyła miasta Krakowa i Smoka Wawelskiego, zaś zadanie polegało na wykonaniu mega-plakatu z motywem przewodnim legendy. Nasi najmłodsi wykazali się w tym zadaniu umiejętnościami współpracy i organizacji. Drugie spotkanie „odbyło się” w Warszawie wraz z Warsem i Sawą. Tym razem przedszkolaki miały za zadanie stworzyć grę matematyczną opartą na legendzie. Grze nadały nazwę „WarSawka”. Z ogromnym zaangażowaniem tworzyły kolejne punkty przestrzennej gry, a potem zaopatrzone w kolorowe czapeczki wcielały się w żywe pionki i pokonywały grę. To zadanie rozwinęło umiejętności matematyczne i planistyczne oraz kreatywność. Trzecia legenda „zatrzymała” nas w Warszawie i sprawiła, że dzieci poznały Bazyliszka. Jego zadanie sprawiło najwięcej radości naszym pociechom, bo był to sensoryczny tor przeszkód. Spośród wielu aktywności dzieciaki trenowały zarówno motorykę małą oraz dużą, doświadczały stymulacji przedsionkowej, ale przede wszystkim dobrze się bawiły. Nasze przedszkole w tym dniu przypominało jeden wielki, sensoryczny tor przeszkód. Przedostatnią legendą, jaką omawialiśmy była „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Nasi milusińscy wcielali się w role postaci z legendy i wystawili mini inscenizację. Niektórych ciężko było poznać. Okazało się, że wśród naszych podopiecznych mamy talenty aktorskie. Ostatnią legendą, która zakończyła nasz projekt była „Legenda o pierścieniu św. Kingi”. Dzieciaki jako zdanie projektowe wykonywały lapbooka dotyczącego legendy. Znalazło się w nim sporo informacji nie tylko o bohaterce legendy, ale również o soli i kopalniach. Przedszkolaki podzieliły się na zespoły, a następnie wspólnie wybrały najciekawsze elementy i umieściły w lapbooku, z którego były bardzo dumne.
Udział w projekcie przybliżył dzieciom historię Polski, pozwolił osiągnąć i udoskonalić różne umiejętności, jak również stymulował rozwój mowy i pamięci. Przy okazji poznaliśmy również wybrane polskie tańce, które przypadły dzieciom do gustu. Cieszymy się, że Mały Wujcio do nas zawitał.
przyg. K. Pakieła