Bezpieczeństwo w sieci jest bardzo ważnym zagadnieniem w dzisiejszym „cyfrowym” świecie. Młodzież nie wyobraża sobie funkcjonowania bez technologii. Internet i media społecznościowe są częścią ich życia. W obecnej rzeczywistości świat realny i cyfrowy tworzą nierozerwalną całość. Mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo uczniów, szkoła przez cały rok prowadzi działania profilaktyczne. W lutym i marcu podjęliśmy szereg działań mających na celu przypomnienie uczniom i rodzicom istotnych kwestii dotyczących bezpieczeństwa w sieci oraz zagrożeń jakie niesie niewłaściwe korzystanie z zasobów internetowych.

Na lekcjach informatyki w klasach 4 – 7 odbyły się zajęcia „Nie hejtuję – reaguję”. Zajęcia są elementem ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-profilaktycznej przeciwko cyberprzemocy realizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Celem zajęć było uwrażliwienie młodych ludzi na problem obrażania w Internecie, zapoznanie z pojęciami hejt i mowa nienawiści. Zostały zaprezentowane metody radzenia sobie z internetowym hejtem, sposoby reagowania – ofiary oraz świadka, oraz kształtowanie postaw empatycznych w sieci.

Na podstawie omawianych przypadków z prawdziwych zgłoszeń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (nr tel. 116111) uczniowie zastanawiali się jak zachować się w sytuacji hejtu:

– Asia nagrała swoją wersję jednej z popularnych piosenek i opublikowała na YouTubie.

Adam wygrał w jednym z internetowych serwisów konkurs graficzny – nagrodą był tablet.

Na stronie szkoły pojawiły się zdjęcia z przegranego meczu piłki nożnej szkolnej reprezentacji.

Janek wszedł na forum swojej ulubionej gry. Nikogo tam nie znał. Napisał: „Cześć! Mam pytanie, bo nie wiem, jak dołączyć do jakiejś fajnej gildii?”.

W każdym z tych przypadków wpis spotkał się z falą negatywnych komentarzy, które atakowały personalnie daną osobę. Uczniowie zastanawiali się jak oni zachowaliby się w podobnej sytuacji oraz jak pomóc poszkodowanemu.

W klasach 7 została poruszona tematyka „Phishingu”.

Phishing jest to metoda oszustwa internetowego, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (dane do logowania, numery kart kredytowych itp.). Przestępcy wykorzystują sfałszowane adresy email, smsy. Coraz częściej oszuści działają za pośrednictwem komunikatorów oraz mediów społecznościowych.

Na lekcji uczniowie poznali sposoby jak rozpoznawać wiadomości wyłudzające informacje, do kogo i w jaki sposób zgłaszać podejrzenie próby wyłudzenia danych. Na koniec zajęć mogli przetestować zdobytą wiedzę rozwiązując quiz.

Uczniowie klasy dwujęzycznej 7a przeprowadzili zajęcia dla młodszych kolegów o tematyce:

– 4a „Bezpieczny Internet”,

– 4b „Nie jesteśmy anonimowi w sieci”,

– 4c „Netykieta”.

Uczniowie podczas zajęć zapoznali się z tematycznymi prezentacjami oraz zagrali w interaktywne gry i łamigłówki:

https://wordwall.net/pl/resource/15917564/bezpieczny-internet
https://wordwall.net/pl/resource/10334612/bezpieczny-internet
https://wordwall.net/pl/resource/29977968/informatyka/nie-jeste%c5%9bmy-anonimowi-w-sieci

Podczas zajęć przeprowadzona została ankieta. Wyniki wskazują, że dzieciom podobał się taki sposób prowadzenia zajęć. Poniżej część z opinii:

„Super zajęcia!”

„Było bardzo fajnie. Fajnie by było, jak mielibyśmy takie lekcje co tydzień.”

„Było super, ponieważ teraz wiem co to netykieta, co oznacza jak piszemy wielką literą.”

„Bardzo mi się podobało. A najbardziej, gdy opowiadali o hejcie.”

„Zajęcia były super. Fajnie się słuchało kogoś innego niż nauczyciel.”

Ponadto uczniowie klasy 4b z pomocą p.Karoliny Winiarskiej-Jaroć i p.Iwony Konowskiej-Łypian wykonali okolicznościową gazetkę na holu na temat bezpieczeństwa w sieci.

Rodzice uczniów wszystkich klas otrzymali materiały na temat zagrożeń internetowych, sposobów rozpoznawania symptomów uzależnienia u dziecka oraz telefony do instytucji udzielających wsparcia. Informacje zostały przekazane za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus.

Koordynatorami wszystkich działań były p.Iwona Konowska-Łypian oraz p.Karolina Winiarska-Jaroć.

przyg. K.Winiarska-Jaroć