Ogólnopolski projekt edukacyjny „Sztuka emocji” jest realizowany w klasach pierwszych, gdzie emocje kształtują się.
U dzieci rozwój części mózgu odpowiedzialnego za funkcje poznawcze w tym wieku, zaczynają intensywniej się rozwijać. Okres wczesnoszkolny to bardzo ważny moment w budowaniu tzw. inteligencji emocjonalnej u dziecka. To też czas dla rodziców i opiekunów, aby pracować nad pewnością siebie u dziecka oraz umiejętnością patrzenia na świat z innej perspektywy niż własna.
W tym projekcie przewodnikiem dziecka po świecie emocji to nauczyciel z najpiękniejszą pomocą – z pomocą sztuki.
Do tej pory zostały zrealizowane zadania:
Październik – ciekawość: została wykorzystana dziedzina plastyczna. Uczniowie z klasy 1c i 2a zwykłymi bazgrołami (robienie spontanicznych znaków, rysunków, które pomagają w myśleniu i koncentracji) przedstawili na kartkach sztukę 3D. Każda praca była wyjątkowa i zaspokoiła ciekawość uczniów.
Listopad – strach: Powiedzenie „strach ma wielkie oczy” oznacza, że strach często wyolbrzymia zagrożenia i sprawia, że sytuacje wydają się gorsze, niż są w rzeczywistości. Kiedy się boimy, nasza wyobraźnia pracuje intensywnie.
W klasie 1a obchodziliśmy Dzień słodziaka – osób chorych na cukrzycę. Po raz kolejny zaspokoiliśmy potrzebę bezpieczeństwa i oswajaliśmy strach przed nieznaną jeszcze chorobą. Została stworzona laurka dla naszego klasowego słodziaka.
Natomiast w klasie 1d każdy z uczniów mógł opowiedzieć czego boi się na co dzień. Narysować strach i wyrzucić go do worka. Aby zapomnieć o strachu dzieci miały okazję zrelaksować się przy kolorowaniu mandali.
Grudzień – podziw: W grupie Odkrywców zostały przeprowadzone warsztaty z filcowania na mokro. Przedszkolaki własnoręcznie wykonały od podstaw filc, następne z niego uformowały broszkę. Każda z nich była kolorowa i niepowtarzalna jak dziecięca wyobraźnia.
Styczeń – znudzenie: Na zajęciach TUS w grupie z klasy 1a i 1b, uczestnicy stworzyli koła z kolorami emocji.
Luty – miłość: Jest to emocja, która łączy ludzi, wywołując chęć dbania o dobro drugiej osoby, współodczuwania i wzajemnego wsparcia. Z okazji Walentynek w klasie 1a uczniowie obdarowywali się nawzajem pocztówkami z miłymi słowami, oraz spędzili miło wspólny czas na grze tematycznej.
przyg. pedagog specjalny – A. Pawłowska








