Dnia 20 kwietnia 2023 r. nasza szkoła była organizatorem Konferencji Edukacyjnej pod hasłem „KRE-Aktywność, czyli przełamywanie schematów”.
Patronat nad Konferencją objęli: Burmistrz Miasta Marki, Mazowiecki Kurator Oświaty, Starosta Wołomiński, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Polskie Stowarzyszenie Kreatywności, a partnerem organizatora była Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Zielonce. Zaproszenie na spotkanie przyjęli Burmistrz Miasta Marki Jacek Orych, przedstawicielka Marszałka Województwa Mazowieckiego Emilia Oleksiak, przewodnicząca Rady Miasta Marki Agnieszka Lużyńska, przedstawicielka Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności Monika Just, a także dyrektorzy i nauczyciele ze szkół powiatu wołomińskiego.
Gospodarz Konferencji, dyrektor Elżbieta Piszcz przywitała gości dziękując im za przybycie i życząc wielu merytorycznych inspiracji. Burmistrz Miasta Marki Jacek Orych oraz pani Emilia Oleksiak pogratulowali organizatorom wyboru tematu Konferencji, podkreślili rolę i znaczenie kreatywnego myślenia i działania
w codziennym życiu.
Na rozgrzewkę i pobudzenie twórczego myślenia uczestnicy zostali poproszeni o wymyślenie hasła promującego rozwijanie kreatywności. Nagrodą za udział w tym ćwiczeniu były losowane przez panią Dyrektor książki związane z tematyką konferencji.
Konferencja składała się z 3 części:
Część pierwsza, to wystąpienia zaproszonych prelegentek:
- Monika Just „Podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Design Thinking – projektowanie po ludzku!”;
- Zyta Czechowska „Rozwijanie kompetencji poznawczych 4K”;
- Agnieszka Magdar „Out of the box – prosta droga do kreatywności”.
Monika Just podczas swojego wstąpienia pobudziła wszystkich do twórczego myślenia projektowego, zwanego „Desing Thinking”. Na wstępie zaprosiła uczestników do ćwiczenia, podczas którego za pomocą kilku znaków, tworzyli maszyny – powstały m.in. maszyna szczęścia, maszyna zmieniająca nastrój, okulary przywracające wzrok czy maszyna wyszczuplająca. Z kolei Zyta Czechowska opowiedziała jak w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych rozwija kompetencje 4k, czyli kreatywność, komunikację, kooperację i krytycyzm. Omówiła programy ułatwiające rozwijanie kompetencji 4K (m.in. eTwinning, Asy Internetu, Projektor). Wystąpienie Agnieszki Magdar wskazało nam prostą drogę do kreatywności – „Out of the box”, przypominając m.in. o mocy pytań i magii matematyki. Poza matematyką pani Agnieszka odczarowała również lekcję biologii wykorzystują do tego linę.
Część druga – dzielenie się dobrymi praktykami, czyli wystąpienia nauczycielek Zespołu Szkół nr 2:
- Moniki Brym (edukacja wczesnoszkolna),
- Natalii Nagalskiej (edukacja wczesnoszkolna),
- Anny Dembińskiej (matematyka),
- Magdaleny Matuszewskiej (psycholog, współorganizowanie kształcenia).
Nauczycielki pokazały jak przełamują stereotypy i wdrażają nowoczesne technologie do codziennej pracy z uczniami. Udowodniły, że dzięki właściwie dobranym i dostosowanym aplikacjom można oddziaływać wielozmysłowo.
Monika Brym zaprezentowała narzędzia wykorzystywane na lekcjach w ramach programu EduKreatywność. Natalia Nagalska, również nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, opowiedziała o prostych narzędziach z jakich korzysta podczas lekcji (Vacaroo, kody do zamalowywania, plickers, coogle). Anna Dembińska zwróciła uwagę m.in. na pierwsze 5 minut lekcji, podczas których pobudza kreatywność swoich uczniów. Zafascynowała uczestników aplikacjami i ćwiczeniami, których używa oraz pokazała, że nowe technologię stanowią podstawę zmian w podejściu do kształcenia. Natomiast Magdalena Matuszewska zaprezentowała wartość aktywnych obrazów w treningu kreatywności. Swoje wystąpienie mieli również uczniowie klasy 6a. Zaprezentowali scenkę ukazującą korzyści z pobudzania kreatywności, przygotowaną pod kierunkiem Katarzyny Pazio (nauczyciela przyrody i geografii).
Część trzecia – sesje warsztatowe prowadzone przez prelegentki oraz Annę Krawczyk (psychologa, rodzica) i Magdalenę Papoń-Grudzień (psychologa):
- Monika Just „Jak się czujesz w nowych butach? Sposoby myślenia i działania w podejściu Design Thinking”;
- Zyta Czechowska „Rozwijanie kreatywności u uczniów ze SPE”;
- Agnieszka Magdar „Bank pomysłów na aktywowanie w dzieciach kreatywności”;
- Anna Krawczyk „Kreatywny rodzic, kreatywny uczeń”;
- Magdalena Papoń-Grudzień „Rozwijanie kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – przełamywanie fiksacji funkcjonalnej”.
Podczas warsztatów uczestnicy mogli przekonać się, jak wiedzę zdobytą podczas wcześniejszych wykładów przekuć w działanie. Otrzymali wiele cennych wskazówek, praktycznych ćwiczeń, a także inspiracji do wykorzystania w codziennej pracy. Prowadzące warsztaty zaprezentowały konkretne narzędzia do pobudzania kreatywności. Udowodniły również, że aby być kreatywnym trzeba myśleć nieszablonowo i przełamywać schematy.
przyg. K. Milanowska-Rucińska