Nauka przez zabawę, podróże, różnorodne warsztaty, aktywności i przede wszystkim zaangażowane i zadowolone dzieci – tak w skrócie wyglądały „Bezpieczne Ferie Zima w Markach 2025”zorganizowane przez Zespół Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia.

W pierwszym tygodniu dzieci realizowały rekomendowany program profilaktyczny „Trzy koła”, który miał na celu wzmacnianie więzi społecznych pomiędzy nauczycielami a uczniami. Uczniowie poprzez różnorodne aktywności uczyli się, jak stawać w obronie innych oraz jak powstrzymywać rówieśników planujących zachowania niebezpieczne. Siła czynników ryzyka, presji społecznej i wewnętrznych impulsów, skłaniających do zachowań antyzdrowotnych i antyspołecznych, jest ogromna, dlatego uczniowie poprzez zabawy dramowe kształtowali pożądane postawy. Zajęcia profilaktyczne pokazywały, jak dbać o siebie i swoje zdrowie oraz jak szanować innych, traktując ich jako część systemu wartości i norm. Dzięki temu stawali się bardziej odporni na załamanie pod wpływem zewnętrznych nacisków i pokus.

W drugim tygodniu uczniowie realizowali rekomendowany program profilaktyczny „Przyjaciele Zippiego”, opracowany w celu wyposażenia dzieci w podstawowe kompetencje społeczno-emocjonalne, które pomogą im radzić sobie w trudnych sytuacjach. Program ten miał, także na celu przygotowanie uczniów do funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi oraz unikanie zachowań ryzykownych w przyszłości. Celem realizacji programu była troska o zdrowie, dobre samopoczucie i prawidłowe funkcjonowanie dzieci, a także zapobieganie problemom w przyszłości poprzez rozwijanie umiejętności życiowych, społecznych i emocjonalnych. Program uczył dzieci radzenia sobie z trudnościami, zmianami, stratą oraz rozwiązywania konfliktów. Dzięki realizacji programu uczniowie potrafią rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, znają zasady skutecznej komunikacji i wiedzą, jak być dobrym słuchaczem. Uczestnicy są świadomi, jak ważne jest przepraszanie i jak pogodzić się po sprzeczce z kolegą. Dzieci nauczyły się także, jak radzić sobie ze stratą oraz ze zmianami, rozumiejąc, że adaptacja do nowej sytuacji wymaga czasu i nie zawsze jest łatwa. Ponadto, uczniowie wzięli udział w różnych warsztatach, wycieczkach i zabawach.

Otto, cyrkowiec, który doskonale łączył żonglerkę, ekwilibrystykę i komedię, oraz Dawid Dabiński, iluzjonista, który od ponad dekady bawi i zaskakuje dzieci swoimi niesamowitymi sztuczkami, zaprezentowali niezapomniany pokaz. Ich występy to wyjątkowe połączenie magii, humoru i niezwykłych umiejętności, które rozbawiły wszystkich podopiecznych. Dzięki swoim popisom pokazali dzieciom, że „chcieć to móc”. Przez cały występ dzieci były w pełnym zaciekawieniu, śmiejąc się do rozpuku!

Hulakula to idealne miejsce, gdzie dzieci mogły aktywnie spędzać czas, rozwijać swoje umiejętności społeczne, motoryczne i kreatywne. Aktywność związana z grą w kręgle miała pozytywny wpływ na myślenie przestrzenne oraz umiejętność oceny odległości, a także uczyła dyscypliny i koncentracji. Różnokolorowe kręgle wprowadziły dzieci w świat podstawowych barw, jednocześnie ułatwiając integrację rówieśniczą i rozwijając kompetencje społeczne.

Uczestnicy półkolonii odbyli wycieczkę do muzeum „Cosmos” oraz „Muzeum Iluzji Światła” w Warszawie. To miejsce pełne złudzeń, dzięki sztuce cyfrowej i interaktywnej wystawie, która rozbudziła ciekawość odwiedzających. Uczniowie mieli okazję poczuć się jak malutkie drobinki w kosmosie, doświadczając niesamowitych iluzji. Zasmakowali w magicznej atmosferze pomieszczeń wypełnionych światełkami i lustrami, przy akompaniamencie kosmicznej muzyki. W tunelu poczuli się jak w kosmicznej rakiecie, w pokoju – jakby ogarniała ich nieskończoność, a na ściankach iluzji przekonali się, jak wielkość i kąt patrzenia wpływają na postrzeganie rzeczywistości.

Uczestnicy półkolonii miło spędzili czas, doskonaląc umiejętności pływania na basenie w Mareckim Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnym. Pływanie to jedna z najcenniejszych i najbardziej wszechstronnych aktywności fizycznych, która pozytywnie wpływa na cały organizm. Ruch w wodzie wzmacnia mięśnie, poprawia koordynację i wydolność oddechową, a także koryguje postawę ciała, pomagając zapobiegać wadom kręgosłupa. Dodatkowo pływanie rozwija samodyscyplinę i uczy samodzielności, a jednocześnie przynosi mnóstwo radości i relaksu. Dzięki ćwiczeniom w wodzie dzieci nabywają pewności siebie, oswajają się z wodą i uczą zasad bezpieczeństwa, co może być kluczowe w sytuacjach nad wodą. To także doskonały sposób na rozładowanie energii, poprawę kondycji i ogólnego samopoczucia.

Uczniowie wybrali się do Multikina, gdzie mieli okazję obejrzeć film „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” oraz bajkę „Looney Tunes: Porky i Daffy ratują świat”. Seanse dostarczyły dzieciom wielu emocji – od śmiechu i radości po chwile napięcia i ekscytacji. Filmowa przygoda w kinie to nie tylko doskonała forma rozrywki, ale także sposób na rozwijanie wyobraźni, empatii i umiejętności koncentracji. Wspólne oglądanie na dużym ekranie było świetną okazją do integracji oraz rozmów o wrażeniach po seansie. Dzieci z zaciekawieniem śledziły losy bohaterów, a barwne animacje i pełna akcji fabuła wciągnęły ich w niezwykły świat filmowych przygód.

W trakcie obu turnusów uczestnicy wzięli udział w kreatywnych warsztatach „Projektanci Mody” oraz „Decoupage pudełek”. W ramach pierwszych zajęć dzieci miały okazję własnoręcznie zaprojektować i ozdobić swoje koszulki, wykorzystując różnorodne techniki zdobienia i twórcze pomysły. Efektem były unikalne, pełne kolorów i wzorów koszulki, które będą świetną pamiątką z półkolonii. Podczas warsztatów decoupage pudełek dzieci nauczyły się sztuki ozdabiania pudełek przy pomocy techniki naklejania papierowych wzorów, tworząc prawdziwe dzieła sztuki. Każde dziecko zaprojektowało i ozdobiło własne pudełko, które teraz może pełnić funkcję przechowywania drobnych skarbów, a także stanowić piękną pamiątkę z tej wyjątkowej przygody. Zarówno koszulki, jak i pudełka będą dla uczestników niezapomnianymi upominkami, które przypomną im o twórczej atmosferze i wspaniałych chwilach spędzonych na półkoloniach.

Oprócz wycieczek i zajęć profilaktycznych, dzieci aktywnie spędzały czas na różnorodnych zajęciach w szkole. W sali gimnastycznej wzięły udział w grach zespołowych, rozwijając ducha współpracy i rywalizacji. Na zajęciach tanecznych miały okazję nauczyć się nowych układów i wyrażać siebie poprzez ruch, a warsztaty plastyczne pozwoliły im uwolnić swoją kreatywność i stworzyć prawdziwe dzieła sztuki. Dzieci spędzały również czas na układaniu puzzli, które angażowały ich umiejętności logicznego myślenia oraz grach stolikowych, które rozwijały zdolności strategiczne i współpracę w grupie. Każda aktywność była doskonałą okazją do integracji, nauki i zabawy.

Z niecierpliwością czekamy na nich za rok, gotowi na kolejne ekscytujące przygody, nowe wyzwania i niezapomniane wspomnienia.

przyg. A.Cyran